Sara
    Hej!
    Jag ska börja 3:an på gymnasiet - Thorén business school inom programmet ekonomi med inriktning marknadsföring. Detta med IV -valen internationell ekonomi, engelska 7 och matte 3b.

    Jag föreställer mig arbeta som civilekonom i framtiden, däremot vet jag inte riktig vad det finns för alternativ.
    Måste jag läsa på en yrkeshögskola, som jag har förstått är en mer inriktad utbildning? eller en högskola/universitet?
    Om det är universitet vad det för program isåfall? Heter programmet civilekonomi eller något simplare som ekonomi eller företagsekonomi?

    Vid sidan av detta är jag väldigt intresserad av att läsa eller praktisera utomlands - vara utbytesstudent men liknande här vet jag inte vad det finns som matchar med ovanstående.

    Jag har dock förstått att matte 4 krävs och att jag bör läsa det först efter gymnasiet. Men däremot vet jag inte vilka andra betyg eller kurser som också krävs för att kunna bli civilekonom.

    Jag förstår att det blir lite mycket men det är därför jag hör av mig, tack på förhand!!!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    utbildning till Civilekonom ges i Sverige på civilekonomprogrammet som är 4-årigt program på högskolenivå.
    Du får gärna kika på en lista som visar var civilekonomprogrammen erbjuds. Särskild behörighet: godkända betyg i matematik 3 och samhällskunskap 1b. Matematik 4 krävs inte för behörighet men ger därför meritpoäng ( + 0,5) därför är det inte fel att läsa även matte 4, men du blir behörig med endast matte 3.

    • Anna : angående utbytesstudier inom högskoleprogram - läs gärna på lärosätenas egna webbplatser; på varje lärosäte brukar det även finnas Internationell koordinator, fråga gärna honom/henne om möjlighet till utbytestemin (eller år). Vår erfarenhet är att det är tuff konkurrens om utbytesplatserna och det är långt ifrån alla som vill åka läsa en termin utomlands inom sitt program, som får den möjligheten.