Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det kan du göra men tidigast från den 1 juli det kalenderår du fyller 20 år. Du kan göra ansökan tidigare men själva studierna kan påbörjas som tidigast just 1 juli det året du fyller 20 år.

    Innan dess kan du börja läsa på komvux om du redan har genomfört en 3-årig utbildning på ett av de nationella gymnasieprogram och har fått antingen examensbevis, studiebevis eller studieintyg.

    Var, förutom gymnasiet och komvux, kan man läsa på "gymnasial nivå"?
    Från den terminen under vilken man fyller 18 år kan man börja läsa på en folkhögskola. Detta om man inte vill eller inte kan läsa på gymnasiet men är för ung för att läsa på komvux eller om man tycker att folkhögskolornas sätt att ge undervisning passar bättre.

    Om studieformen folkhögskola var god läs på Framtid.se/studier/folkhögskola - en sida där det även finns en film om den studieformen och många användbara länkar till mer information både allmänt om folkhögskola som utbildningsform och om enskilda folkhögskolor.

    Studie- och yrkesvägledare