zeyno

    Hej! Jag läser just nu första året på ekonomiprogrammet. Det är så att jag vill bli en jurist i framtiden och är lite orolig över mina betyg. Jag har just nu B på svenska och spanska, C på privatjuridik, E på matte,idrott,eng och samhällskunskap. Problemet är att jag vet inte om jag blir godkänd på företagsekonomikursen eller inte. Om jag får F i kursen vad händer då? Vilka behörigheter bör man ha för att komma in på juristprogrammet? Jag undrar även om det spelar nån roll om man läser sva eller svenska?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag börjar med att svara på frågan om svenska respektive svenska som andraspråk. De ämnena är jämställda med varandra. Elevens möjligheter att komma in på en eftergymnasial utbildning påverkas inte av det faktum att hen i sitt examensbevis från gymnasiet eller från komvux har betygen i svenska eller i svenska som andraspråk. Du får alltså inte några nackdelar om du på gymnasiet läser svenska som andraspråk ("i stället för" svenska).
    ***
    Vad gäller dina framtida planer på att bli Jurist så är juristprogrammet en mycket populär, i Sverige, utbildning och antagningsgränserna brukar ligga på över 20.00 vilket betyder att alla A-betygen i examensbeviset från gymnasiet räcker inte utan man behöver även ha meritpoängen och höga betyg även i kurser som ger meritpoäng. Med det sagt så finns det andra urvalsgrupper än betygsgruperna, t.ex kan man komma in på resultatet från högskoleprovet. Gör högskoleprovet, är mitt råd. Kika också på "liknande" yrken - längre ner i presentationen på framtid.se/yrke/jurist finns ett antal förstag på liknande yrken.

    Studie- och yrkesvägledare