Alice
    Jag vet att man först söker in med höstterminensbetyg, men om man har lägre poäng än antagningspoängen för gymnasiet dit man vill söka men har tillräckligt med poäng vårterminen blir det en mindre chans att man kommer in då?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Alice,
    det är enbart VÅRTERMINSBETYGEN som gäller vid antagningen.
    Höstterminsbetygen är en "fingervisning" och vid den definitiva/slutgiltiga antagningen spelar ingen roll vad man hade för betyg höstterminen.
    Det tas, alltså, ingen hänsyn till höstterminsbetygen över huvudet taget - vid antagning till gymnasiet.
    Statistiskt sett, brukar vårterminsbetygen vara lite högre än hösttermins- för de flesta elever.
    Hur Mtv (Meritvärde) beräknas kan du läsa om på följande sida: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    och om du vill titta på olika skolornas presentationer, kan du gå in på: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=Stockholms+län&municipality_id=18&office_id=&order=school

    Bästa hälsningar och stort lycka till med ditt gymnasieval!
    Liselotte SYV

    Liselotte