simon
    Jag gick ettan på gymnasiet och hoppade av efter ca 5 månader och av någon anledning när jag kollar på mina betyg har jag ett D från spanska trots att jag knappt varit på någon av lektionerna och inte gjort något prov alls. Poängen är jag inte vill ha det betyget eftersom de kommer sänka mina poäng för universitetet.

    Jag läser just nu en komvux-examen där jag läser mot handels-programmet. Finns det någon möjlighet att få bort det betyget från 1an? Speciellt när jag absolut inte ens var nära att få ett E egentligen, ingen aning om hur jag kan sitta med ett D där.
    • Mikael : Vad heter spanska kursen du fick D betyg i? heter den spanska 1 eller spanska 3?
    • simon : "Moderna språk 1, spanska" står det
    • Mikael : OK, det var ju lite synd... för att moderna språk 3 ger Meritpoäng.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,

    om läraren anser att hen har Underlag för att sätta betyg, så gör hen det. Sedan behöver du ju inte nödvändigtvis ta in den kursen och det betyget in i ditt examensbevis från komvux.

    I HA, handel- och admin.progrmmet på gymnasiet ingår inte moderna språk som obligatoriska kurser. Du behöver därför inte nödvändigtvis ha det betyget in i ditt examensbevis.
    Har SYV på komvux sagt att det betyget behöver ingå i ditt examensbevis?
    När det blir dags för dig att ta ut ditt examensbevis, kanske du - av någon anledning - blir glad att du har det betyget - t.ex i fall du får högt resultat på högskoleprovet och det blir mindre viktigt hur höga betyg du får in i ditt examensbevis, bara ATT DU får ut exambevis för att bli behörig och då blir du glad att läsa fem veckor kortare tid pga du kan ta in 100p.Moderna språk 1 - in i ditt examensbevis! :)

    Det tar, som regel, 3 år att läsa på heltid för att kunna ta ut sitt examensbevis; det gäller både gymnasiet och komvux. Vilken termin läser du nu? Har du kommit långt in i dina studier?

    • simon : Så jag kan helt enkelt skippa att ha med den i mitt examensbevis och inte ha betyget inräknad i mitt betyg när jag söker till universitetet?
    • Mikael : Alla betyg man någon gång ha fått behöver inte ingå i examensbevis från komvux. Om det i din planering ingår det betyget - dvs komvux vill inte ge dig plats på ännu en kurs "i onödan" pga du redan har de 100 godkända poängen, kan det bli ett litet problem... i så fall. Det finns då olika lösningar: ex. kan du göra prövning i en 100poängskurs, få högre betyg än D och kräva ta in det betyget i ditt exambevis i stället ELLER att du då vänder dig till din gamla gymnasieskola och kräver att rektor upphäver det betyget, men jag skulle vänta med det för att det hinner du alltid göra sen... läs mitt Utökat svar /ovan/ först. :)
    • simon : Jaha okej. Eftersom jag läser mot handelsprogrammet och det inte är något krav med moderna språk kan jag i princip låtsas som jag aldrig fått det betyget? Jag läser inte moderna språk alls under komvux och lägger inte med mig den i mitt examensbevis och det betyget inte räknas med när jag söker till universitetet?
    • Anna :

      Om du inte får in det betyget in i ditt examensbevis, kommer inte det betyget att räknas med - när du ska söka till en högskoleutbildning. Det är inte de studerande utan Rektor på Komvux som bestämmer innehåll /vilka kurser som ska tas in/ i ett examensbevis; givetvis måste rektor följa många regler; ansvar kan vara delegerat till SYV på komvux, men det är rektor som med sin underskrift försäkrar om att alla regler har följts och examensbevis är "rätt och riktigt". Det finns inte reglerat om betyg i mod.språk /som i ditt fall/ ska eller inte ska vara med i Examensbeviset från komvux. Om komvux vet om det betyget och vill ta in det, har du små möjligheter att "stoppa dem", därför att komvux kan motivera med att du ej ska läsa en extra /onödig/ kurs, som kostar skattepengar (lärarlön mm) när du redag har, enligt deras uppfattning, uppnått kraven för examensbevis. Men många ggr har inte komvux så mycket koll att de kontrollerar noga vad för betyg folk har sedan innan... så det går många ggr att få in de kurser i sin examensbevis-planering som man själv vill ha. Vi kan inte garantera dig hur det blir i ditt fall. Reglerna kan också ändras under "resans gång". Ditt betyg i Mod.språk 1 kan också hinna bli för gammal för att tas in i ett examensbevis... du ska ju inte ta ut ditt examensbevis nu, inom ett par veckor, eller?

    Läs alla kommentarer