Taavi
    jag vill ta mig in på lärlingslinje.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Taavi!

    Om du vill läsa som lärling, då vill du komma in på ett yrkesprogram på gymnasiet.
    Behörighet till alla yrkesprogram är densamma:
    godkända betyg från vårterminen i årskurs 9 i följande ämnen
    svenska eller svenska som andraspråk
    engelska
    matematik
    + fem andra valfria (det vill säga vilka som helst) ämnen.

    Det kan, alltlså, vara tillräckligt med 80 poäng i Mtv (meritvärde) - det är miniminivå för att visa på att man är behörig (det är viktigt att det är godkända betyg i de "rätta ämnena" - se listan ovan).

    Du frågar hur du kan få 250 poäng. Jag antar att den utbildning som du vill komma in på gymnasiet har tidigare haft antagningsgräns på 250 poäng. Antagningsgräns bestäms inte på förhand och ändras från år till år. Du bör försöka få så höga betyg som möjligt i alla ämnen men det absolut viktigaste är att bli just BEHÖRIG, dvs få betyg E eller högre i 8 ämnen (bland annat i svenska, engelska & matte).

    Vanligtvis får man betyg i 16 ämnen från grundskolan. Om man får E i alla de 16 ämnena, samlar man ihop 160 poäng. Om man får C i alla de 16 ämnena, samlar man ihop 240 poäng. För att få exakt 250 poäng bör man få betyget B i fyra ämnen och betyget C i 12 ämnen eller betyget A i två ämnen och betyget C i 14 ämnen.

    Bästa hälsningar
    Lycka till med dina studier!
    ANNA