Hej Linnéa!

    Det år vårmerminens betyg i åk9 som gäller och om du går åk9 nu, är det vårterminen  2016 för dig du du slutar nian.

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA

    • : Men varför kan man börja söka gymnasium nu, om de är vårterminens betyg som gäller..?? Det innebär
    • : Då att höstterminens betyg inte är någon nytta till gymnasiet?
    • : Gymnasie valet då alltså.
    • Milla : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    Jag svarar nu på din kommentar - om varför man börjar söka till gymnasiet långt innan betygen sätts, som blir avgörande för möjlighet att komma in.

    Det finns flera olika praktiska anledningar till varför man söker till gymnasiet så pass tidigt (i god tid) innan man vet vilka betyg man får för vårterminen. En av de viktiga anledningar är att gymnasieskolorna måste veta vilka utbildningar som efterfrågas av eleverna - för att försöka hinna anpassa sitt utbud  - ändra antal platser eller lägga ner någon utbildning.

    Du kan också höra med SYV på din skola och med antagningskansliet om vilken förklaring de kan ge till varför man söker så pass tidigt till gymnasiet.

    Bästa hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Vill nu utöka mitt svar: i fall man söker till en utbildning där Antagningsprov eller Auditions (uppvisningar, uppspelningar) förekommer, så är det viktigt att gymnasieskolan får veta det i god tid - så att de hinner kalla elever till prov- eller auditionstillfällena. T.ex. kan man behöva göra tre uppvisningar när man söker till Estetiska programmet, teater-inriktning.

    Prov/tester gör man till Spetsutbildningar. Även IB-programmet kallar ibland tll prov/tester - i engelska och matematik.

    För att skolorna ska hinna genomföra allt detta: kalla elever till flera olika tillfällen och betygsätta proven eller auditions, bör de få reda på vem som är intresserad av just de utbildningar - i god tid. Här används det preliminär antagning till att få fram vem som ska kallas till prov/tester eller auditions/uppvisningar.