Damla98
    Hej, jag ska börja mitt andra år på gymnasiet efter sommarlovet och ska då läsa beteendevetenskapsprogrammet. Jag vill gärna söka till juristprogrammet i universitete efter gymnasiet och jag har hört att det kräver höga betyg i gymnasiet. Jag undrar vad det är för betyg man bör ha i de olika ämnena som eng, ma, sv, psy & alla de andra ämnena man läser i beteende så att jag vet hur jag ska förbereda mig och hur långt jag ska sikta.

    En fråga till, kan man komma in på juristprogrammet om man har C i alla ämnen. Om inte, så måste jag väl sikta högre.

    Vad kan jag bli om jag väljer att läsa juristprogrammet i universitetet och har läst beteendevetenskap i gymnasiet?

    1 Svar

    Hej!

    Om du vill arbeta inom rättsväsendet t.ex som åklagare behöver du läsa Juristprogrammet.
    För att söka till Juristprogrammet behöver du grundläggande behörighet, det har du om du får en gymnasieexamen från samhällsvetenskapsprogrammet.
    Förutom grundläggande behörighet krävs särskild behörighet till juristutbildningen. För att kunna antas måste du ha studerat Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A1)
    (De kurserna ingår också i Samhällsvetenskapsprogrammet).

    Juristprogrammet är en väldigt populär utbildning och många elever som söker dit. Därför krävs förutom rätt behörighet även att du har höga betyg. Det är därför bra om du har möjlighet att läsa kurser som ger meritpoäng, t.ex matematik, modernt språk och engelska, det ger dig fördelar när du sedan söker.

    På den här sidan kan du se antagningsstatistik ifrån tidigare år: http://statistik.uhr.se

    Som det ser ut nu och tidigare år krävs högre betyg än C i snitt för att bli antagen till Juristprogrammet, de flesta universitet kräver att du har A i de flesta ämnena för att bli antagen.

    Att skriva högskoleprovet kan också öka dina möjligheter att bli antagen då du är med och söker till Jurisprogrammet i två urvalsgrupper.

    Eftersom att du läser på Samhälsvetenskapsprogrammet som är en bred utbildning ger det dig behörighet att söka många andra utbildningar. Det finns det många andra utbildningsalternativ för dig förutom Juristprogrammet.
    Du kan titta mer på www.antagning.se eller www.yhguiden.se för mer inspiration om universitetsutbildningar eller yrkeshögskola.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV
    • : Jaha, men är det redan kört om man inte haft A i alla ämnen den första eller andra året på gymnasiet? Eller menar du att man i trean ska ha A i nästan alla ämnen? Tack för att du tog din tid och svarade :)
    • Milla : När man söker till eftergymnasiala utbildningar, så räknas det betyg i ALLA GYMNASIALA KURSER, även från åk1 och 2. Kört är det aldrig, som tur är - för att man alltid kan satsa på högskoleprovet och komma in i HP-kvoten. Man kan också genom prövningar få högre betyg i gymnasiala kurser från åk1 och 2. Lycka till! Milla SYV
    • : Vad är HP-kvoten?
    • Milla : HP=högskoleprovet & en del platser på högskoleutbildningar reserveras till att konkurrera med resultatet av högskoleprovet. Det kallas för att konkurrera om plats i HP-kvoten.
    • Julia : Angående HP-kvoten: antal utbildningsplatser till varje högskoleutbildning i Sverige delas upp i flera delar som kallas för "kvoter". En sådan del (kvot) är för dem, som har ett giltigt resultat av högskoleprovet. Resultat är giltigt i fem år efter provtillfället. Man kan konkurrera i flera kvoter samtidigt - och det är mycket vanligt att sökande är med i både Betygs-kvoten och i HP-kvoten samtidigt. Det finns inga nackdelar i att göra högskoleprovet, förutom att det kostar 450 kr och att man spenderar en hel lördag på HP.
    Läs alla kommentarer