Kimia
    Hej,
    vilka betyg krävs från VO & NA för att komma in på biomedicinsk analytiker utbildningen?.

    Mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, din fråga finns besvarad på http://www.fragasyv.se/fragor/2-fragor-om-biomedicinsk-analytiker
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen, gör så här:
    gå in på http://jamforutbildning.studera.nu
    skriv in den högskoleutbildning som du är intresserad av, t.ex.
    Biomedicinsk analytiker
    och tryck på SÖK till höger.
    Då får du fram alla de högskoleutbildningar som finns i Sverige idag på det område.
    Tryck på "plus"tecknet vid den utbildningen som du är intresserad av, då öppnas det ett fönster och där finns det även ANTAGNINGSSTATISTIK med små röda bokstäver, tryck på den och du får fram en tabell - där du letar efter
    BIEX kolumnen... då ser du en siffra som står för Meritvärdet som var vid de tidigare antagningstillfällena... t.ex. 16.79 ... eller 15.88 eller 21.35
    Det säger bara hur det var förr, inte hur det blir framöver. Exakt vad siffran blir framöver är det ingen som vet. *L* :-)
    Vi tycker det är mycket bättre att lägga sin tid på att läsa för högre betyg eller förbereda sig till högskoleprovet än att forska i vad antagningssiffrorna var vid förra antagningstillfälle då det inte ger någonting mer än en sort "fingervisning".
    Just Läkare, Veterinär och Arkitekt - är mycket speciella på det sättet att vi vet att det under de senaste 15 åren har ALLTID, vid varje antagning varit MYCKET HÖGA ANTAGNINGSPOÄNG.
    Alla andra utbildningar är det oklart vad antagningspoängen blir. Det ger ingenting - att se vad det var för poäng förr. Du kan göra det om du vill men vi rekommenderar att du lägger din tid och engagemang på att läsa för högre betyg och/eller förbereda dig inför högskoleprovet.
    Vi ser ingen mening i att lägga tid, kraft och engagemang på att titta på gamla antagningspoäng.
    Som sagt, du får gärna göra det och det finns en sida /se länk ovan/ där alla de antagningspoängen finns.
    Hittar man inte, kan man även vända sig till Antagning.se.

    Vi önskar dig stort lycka till med dina studier!
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    • : Jag vet,jag vill bara veta,vilka betyg på gymnasiekurser det krävs,från VO&Na?,för att få en utbildningsplats.Som läkarlinjen som krävs nästan alla A-betyg på gymnasiekurser.Mvh
    • Liselotte : Just vilket program du läste spelar ingen roll vid ansökan till en högskoleutbildning. Man måste vara behörig. Om du är behörig söker du med de betyg som du har. Du har ju bara de betyg som du kan uppnå, inte högre än så. Antagningsgräns ändras upp och ner hela tiden. Vi vet va det var förr men ingen vet vad det blir framöver, vi kan bara gissa utifrån som det har varit. Vi råder dig att kämpa för betyg, göra högskoleprovet och söka sen många olika alternativ och hoppas på det bästa. Vi kommer att hålla tummarna för dig. Jag skriver också ett utökat svar till dig. Mvh Liselotte SYV
    • : Tack!mvh
    • : Tack så väldigt mycket för det utökade svaret!.Mvh
    Läs alla kommentarer