Emina
    Hej! Jag går i klass 9x och jag vill gärna få veta vilka extra fem valfria ämnen som man ska bli godkänd i är förutom eng sv matte historia religion geografi samhällskunskap?? Och vilka betyg? Eftersom det är en skillnad när det bara står godkänd än när det står specifikt!!? Jag hade gärna velat att ni svarar på min fråga så fort som möjligt... Ju snabbare och tidigare desto bättre. Med vänlig hälsning,/ emina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Om behörighet till olika gymnasieprogram kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Art ha godkända betyg i 12 ämnen från grundskola är Minimikravet. Betyg E räcker för att bli just Behörig.
    Om konkurrens om utbildningsplatserna uppstår, är det den med högsta betyg som kommer in först. Därför är det bra att ha så höga betyg som möjligt i så många ämnen som möjligt.
    Moderna språk på grundskolan ger extrapoäng. Om det kan du också läsa på länken som finns överst i mitt svar!
    Lycka till med val till gymnasiet!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare