Vanessa
    Hej! Jag har gått ett gymnasieprogram med högskolebehörighet tidigare, men då jag ville söka till läkare började jag även ett naturvetenskapligt basår på universitet eftersom jag saknade biologi, kemi, fysik och matte. Om man läste basåret stod det att det inte påverkade ens meritvärde utan endast ens behörigheter, men jag hoppade av linjen efter att bara ha fått godkänt i ett ämne och läste istället klart linjen via komvux. Trots det verkar det som att mitt värde när jag söker till högskola är för högt för att de naturvetenskapliga ämnena räknas in... beror detta på att jag började läsa på basåret, och att värdet då inte ändras trots att jag läste de andra kurserna via komvux? Jag vill gärna veta detta eftersom att jag funderar på att göra en prövning för att höja mitt betyg, men måste då veta exakt vilka betyg som tas med i meritvärdet.
    Tack på förhand.
    • Milla : Vad är särskid behörighet till det programmet som du vill komma in på? Är det läkarprogrammet du vill komma in på?
    • : Ja, det är läkarprogrammet. De särskilda behörigheterna är biologi 1 och 2, kemi 1 och 2, fysik 1 och 2, och matte 3 och 4.
    • Milla : Särskild behörighet till läkarprogrammet är Kemi 2, Fysik2, biologi2 och matte 4 (inte de lägre kurserna i de ämnena)! :)
    • : Ja, det var precis det jag menade, haha! Jag var dock tvungen att läsa upp de lägre kurserna också. Men ingen av de kurser jag läste upp verkar räknas med i mitt meritvärde av någon anledning- är det p.g.a att jag började basåret?
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du har examensbevis från gymnasiet, kommer alla betygen som finns i ditt exam.bevis räknas in (förutom betyget i gymnasiearbete) + betyg i komvux-kurserna i kemi2, biologi2, fysik2 och matte 4 (ej betygen i de lägre kurserna). Om du har högskolebetyg i t.ex kemi2 eller biologi2 eller i matte 4.. jag vet inte vilket ämne du fick godkänt betyg i på högskolenivå, det skriver du inte om och jag kan inte gissa... så räknas inte högskolebetygen in, oavsett.
    För övrigt kommer även betygen i kurser som ger dig meritpoäng räknas in, oavsett om de finns inom eller utanför ditt examensbevis. Betygen måste vara från gymnasiet eller från komvux - för att kurserna ska ge meritpoäng (alltså inte från högskolenivå/basåret på universitetet eller från en folkhögskola).

    Studie- och yrkesvägledare