Emma
    Hej, jag går ekonomiprogrammet men vill arbeta inom vården i framtiden. Jag behöver därför gå ett naturvetenskapligt basår på högskola/komvux. Vilka betyg är det jag söker in med efter ett basår på universitetet?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma,

    efter ett basår på universitetet söker du till en svensk högskole-/universitetsutbildning med det meritvärde du har från ditt examensbevis från gymnasiet men du prövas i BII, kompletteringsgruppen. Studier på högskola-universitet påverkar inte ditt meritvärde som du får från ditt examensbevis från gymnasiet.
    Skulle du läsa på komvux (alltså komplettera med naturvetenskapliga ämnen) då kommer de betygen som krävs för särskild behörighet även räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverka ditt meritvärde. Läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar