Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    När man har alla C-betyg i alla kurser på gymnasiet, får man jämförelsetal på 15.0 och i fall man inte har några meritpoäng, blir jämförelsetal = meritvärde.
    Har du högre betyg i matte än C, så spelar det roll:
    Om det är B eller A betyg och om det är en mattekurs eller flera.
    På ditt program läser man obligatoriskt matte 1&2b men du kanske läser valbara kurser i matte också, t.ex matte 3b. I så fall blir påverkan på ditt jämförelsetal större ( med tre "avvikande" betyg ).
    Sedan vet vi inte om du kommer att ha några meritpoäng och de gör stor skillnad, höjer meritvärde ganska mycket.
    Exempel ett
    Du har C betyg i alla kurser men A betyg i två mattekurser och inga meritpoäng. Meritvärde = ca 15,4.
    Exempel två
    Samma betyg men Max i merit. Meritvärde = 17,9.
    Exempel tre
    Samma betyg med 1.0 i merit. Meritvärde = 16,4.

    Exakt var antagningsgräns kommer att ligga i framtiden, är det ju ingen som vet men troligtvis blir det fortsatt hög gräns till de mycket populära utbildningar som t.ex psykolog och juristprogrammet.
    Socionom är också en populär utbildning men pga det finns så pass många utbildningsplatser på olika orter, så är det lättare att komma in. På någon av orterna kan man säkert komma in med t.ex16.4 i meritvärde (som i exemplet nummer tre ovan).
    Lärare finns det många olika utbildningar till:
    Förskollärare
    Grundskolelärare
    Gymnasielärare
    Och i olika ämneskombinationer...och på flera orter ... Och antagningsgräns till olika lärarutbildningar och på olika orter är ofta inte densamma.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare