samuel
    Hej,
    Jag går i 8an och har tänkt ta teknikprogrammeti gymnasiet.
    Är lite intresserad av programmering.
    Men jag undrar vilka jobb man kan få i framtiden om man läser teknikprogrammer och vilken inriktning man borde välja.
    Skulle ni/du skriva en lista med jobb som man kan få om man går teknikprogrammet, och sen går i högskolan.
    Gärna jobb där man får bra lön (över 30.000kr)
    Och vilket/vilka gymnasium har högsta intagningspoäng (jag har 277.5 i meritvärde)
    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    inriktning på Teknikprogrammet läser man från åk2.
    Utförlig information om Teknikprogrammet finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/TE och om du går in på varje inriktning, ser du även exempel på de yrken som man kan utbilda sig till efter Teknikprogrammet (klicka på yrket så kommer du till beskrivningen av arbetsuppgifter och på vissa yrken kan man även se en kort film).
    Teknikprogrammet är ett av de högskoleförberedande program och tanken är att man läser vidare på högskola/universitet eller på en yrkeshögskola - i första hand.
    Utbud av tekniska utbildningar ändras & fylls på ständigt. Det är möjligt att det yrket som du kommer att utbilda dig till ännu inte finns - teknisk utveckling och data/programmeringsutveckling går framåt med stora steg.
    Ang. antagningspoäng - så är det frågan till ditt Antagningskansli.
    Vilken Antagningskansli du tillhör, beror på var i landet du bor.
    Du kan lätt hitta just ditt antagningskansli på www.antagningskanslier.se

    och på antagningssidan så brukar det finnas pdf-filer inscannade med antagningspoäng från föregående år. Annars så kan du maila till ditt antagningskansli och be dem om hjälp att hitta de siffrorna.
    Med vänliga hälsningar
    Anna SYV på Fragasyv.se