emanuel
    jag vill gå natur-natur på gymnasiet. jag undrar vad man ska tänka på när man väljer programfördjupning och individuellt val. vilka fördelar får man av att ha meritpoäng?
    vad kan man välja som individuellt val och programfördjupning på de flesta skolor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emanuel, det är lite olika kurser som man får välja inom programfördjupningar och individuellt val. Ofta beror det på vilka andra program som erbjuds på skolan, då finns det behöriga lärare i de ämnena och då kan man erbjuda de ämnena.
    Meritpoängen höjer konkurrensvärden på betygen mycket.
    Säg att du har alla C-betyg i alla kurser från gymnasiet. Då har du Jämförelsetal på 15.0.
    Om du uppnår max antal Meritpoäng som är 2.5 - får du Meritvärde 15.0 + 2.5 = 17.5.
    Tre kurser, betyg E räcker, t.ex. Eng 7 och två mattekurser eller Moderna språk3 och 4 räcker för att få max Meritpoäng.
    Många elever som vill söka till högskola/universitet i Sverige vill läsa Meritpoängskurserna.
    Meritpoängen gäller enbart till ansökan till en högskoleutbildning i Sverige.
    Till Läkare, t.ex. eller andra attraktiva utbildningar som Veterinär och Arkitekt - räcker det inte med alla A-betyg i alla kurser från gymnasiet, utan man kommer inte in på betyg om man inte läste kurser för meritpoäng.
    Om man är behörig kan man i och för sig - kommer in på resultatet av HP (Högskoleprovet).
    MVH
    ANNA SYV