Kimia
    Med att gå på VO,om man vill bli tandhygienist?,vilka fördelar finns det med att gå på VO och sedan plugga till tandhygienist?,istället för att ha gått på natur?.

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, just vad det gäller att komma in på Tandhygienistutbildnignen så kan det eventuellt bli Alternativ antagning för sökande med arbetslivserfarenhet och i så fall kan det vara lättare att komma in - om du kan söka i den kvoten (arbetar som undersköterska i minst ett år först och söker till högskola sen). Det är dock inte säkert att det blir Alternativ antagning och då finns det inte några formella fördelar. En informell fördel är att man lär sig vården och ta hand om patienter bättre vilket kan göra dig till en bättre tandhygienist.
    Det stora fördelen med att ha gått VO är att chansen att få jobb direkt efter gymnasiet är stor. I fall man går NA och inte kommer in på en eftergymnasial utbildning, är det mycket svårt att få jobb. Om man går VO och inte kommer in på någon utbildning efter gymnasiet - kan man jobba tills man söker in på utbildningen vid nästa antagning.
    Mvh Anna SYV