Elanur
    Jag vill antingen välja samhällsvetenskap eller naturvetenskap.Anledningen till varför jag vill välja natur är för att den har matte på högre nivå än samhälle. Men egentligen vill jag välja samhälle för jag känner mig mer bekväm med SO-ämnena. Därför tänkte jag att spetsutbildningen skulle vara en bra idé. Men jag är inte så säker. Därför undrar jag vad fördelarna är med att välja spetsutbildningen? Speciellt med att spetsutbilda sig på matte?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Elanur,
    om du läser Samhällsvetenskapligt program där Matematik 1b och 2b är obligatoriska kurser, kan du lägga till högre kurser i Matematik, 3b, 4, 5 och sedan även Matematik specialisering. Det är fullt möjligt. Varje gymnasieelev måste välja Individuellt val - 200 poäng och ditt val kan vara kurser i Matematik. Även inom Programfördjupningar eller som utökade kurser kan du läsa mer Matte än just ditt program erbjuder som obligatoriska. Detta gäller alla program ínkl. SA.

    Spetsutbildning på SA handlar om att kunna fördjupa sig i Samhällsvetenskapliga studier ännu mer, genom att t.ex. läsa en kurs på högskolenivå under sin gymnasietid. Globala gymnasiet t.ex. http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/globala-gymnasiet har spetsutbildning på SA programmet. Och här får du se exakt vad "spetsutbildning" handlar om:

    "Vad läser du på SA Global profil/spets*?
    SA-program ska ge kunskap om samhällsstrukturer & människors livsvillkor. Du breddar och fördjupar din förståelse för komplexa samhällsfrågor genom att studera frågor om exempelvis ömsesidigt beroende, rättvisa, demokrati, hållbar utveckling och globalisering. Det historiska perspektivet är centralt både för att förstå det som händer nu och i framtiden. Programfördjupningen innehåller kurserna humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering som på Globala gymnasiet handlar om globala utvecklingsfrågor och kulturkommunikation. Du får även läsa kursen Digitalt skapande som syftar till att utveckla din förmåga att gestalta och kommunicera med digital teknik."

    Sammanfattning:
    det går att läsa mer Matte än programmet innehåller. För det väljer man Mattekurser inom Programfördjupningen och/eller inom Individuellt val. Det går även att ansöka om att få läsa ett utökat program och läsa Mattekurser som "utökade kurser".

    Med vänlig hälsning
    Julia SYV