Hej Alma!
    Bra att du planerar framåt och i god tid funderar över vad som är viktigt att tänka på när du ska "skugga en elev" på gymnasiet!

    Läs på http://www.fragasyv.se/info/ga-pa-oppet-hus-pa-en-gymnasieskola - det är en sammanställning av frågor man kan ställa på ett Öppet hus på en gymnasieskola. Samma eller liknande frågor kan man även ha i åtanke när man ska "skugga" en elev eller en klass.

    Olika saker är olika viktiga på olika personer.
    Jag ska skriva ner här vad jag själv tycker är viktigt, men se du vad du håller med mig om och vad som är irrelevant för dig och så kanske du kommer på något annat som är viktigt för dig i stället. Du får gärna tipsa oss om vad du tycker är viktigt när man "skuggar".

    Här kommer mina tips:
    1. ta tid när du åker till gymnasieskola "från dörr till dörr", tänk på att så ska du åka varje skoldag i 3 år.
    2. ha med dig en lista på frågorna som du vill ställa och saker som du vill kolla på.
    3. prata med elever i den klassen där du "skuggar" och fråga t.ex. om vad som är bäst och vad som är sämst på utbildningen. Var beredd på att du kan få väldigt olika svar från olika elever.
    4. fråga om det finns hjälp med läxläsning efter lektionstid.
    5. fråga efter en "elevkår" eller någon sort elevorganisation (elevinflytande), om klassrepresentanter träffar rektor regelbundet eller på vilket sätt man kan få framföra sina synpunkter "uppåt", som elev.
    6. hälsa på kurator, SYV, skolsköterska och fråga om de har Drop-in och hur många timmar i veckan eller om man måste boka tid på förhand och i så fall - hur lång tid innan.
    7. finns det en mentor per klass eller flera mentorer? är det lätt att få kontakt med dem, träffa dem vid behov?
    8. se om det är trevliga (tilltalande) lokaler - vissa personer tycker att små mysiga utrymmen är bäst och andra vill ha mycket "space", luftigt och ljust.
    9. besök biblioteket och fråga om öppettider - om man kan sitta där efter lektionerna på sen eftermiddag och göra sina läxor, om man skulle velat det.
    10. om du får bra kontakt med några elever - be om kontaktuppgifter, så att du kan återkomma senare, om du kommer på någon fråga i efterhand.

    Du kommer, hur som helst, att få en uppfattning, en helhetsbild: om det känns OK, trevligt, roligt eller tvärtom, jobbigt och skrämmande - i den miljön som finns på just den gymnasieskolan.
    Du kan säkert "skugga om", dvs komma tillbaka på ännu en besöksdag. Du kan då be att få följa en annan klass under en dag.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och återkom efter "skuggningen", berätta hur det gick!
    Lycka till!
    ANNA
    • : Hej igen Anna! Tack så mycket, detta var jättebra frågor och saker man borde tänka på! Ja det ska jag, tack igen och ha en bra fortsatt kväll! //Alma
    • Anna : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med "skuggningen" och med ditt gymnasieval! Hör av dig längre fram & berätta hur det går för dig! vi håller tummarna!
    • Milla : Du får gärna tipsa oss om bra sajter och om du själv kommer på ngt viktigt att titta på eller fråga om under skuggningen! Tack på förhand!