Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    du kan få Examensbevis med F i kursen Matematik 3b. Det är en 100 poängs kurs och i fall du inte har andra F-betyg, uppfyller du i så fall kraven för gymnasieexamen och får Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Du kan läsa mer om vilka krav som ställs för att kunna få Examensbevis på den här sidan där det är ganska bra förklarat http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Givetvis är det så att du vinner mycket på att få godkänt betyg i Matte 3b.
    F-betyget drar ner jämförelsetal /konkurrenskraft/ i dina betyg ganska mycket. Dessutom så får du inte meritpoäng för F i Matte 3.
    Om du, däremot, skulle kunna uppnå E betyg i Matte 3, då får du 0.5 i Merit för den kursen - vilket höjer Meritvärde ganska mycket.

    Jag undrar om du känner till www.matteboken.se och www.mattecentrum.se ?
    www.matteboken.se är alla kurser upplagda för självstudier och repetition - och det är gratis att använda sidan.
    Mattecentrum driver Räknestugorna där man får hjälp med matte. Det är gratis att få hjälp i en Räknestuga.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga. Återkom gärna om du kommer på en annan fråga.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare