Obada

    Hej,

    Jag har utländsk gymnasieutbildning från Saudiarabien med betyget 96,10, detta motsvarar 17,75 enligt Omräkningstabell för Saudiarabien i antagning.se

    Jag har läst på komvux grundlägende samt särkilda behörighet och fick följande byteg för värje ämne :

    Fysik 2 : C

    Matematik 4 : D

    Kemi 1 : D

    Engelska 5 : C

    Engelska 6 : C

    SVA 1 : B

    SVA 2 : C

    SVA 3 : B

    Min fråga är, vilka grundläggande behörighet ska räknas med? Är det bara Eng 6 och SVA 3 ? eller även Eng 5, SVA 1 och 2?

    I antagning.se står det att "Svenska 1 och 2/Svenska kurs A och Engelska 5 räknas bara med om de höjer ditt meritvärde."

    Betyder det i mitt fall till exempel att SVA 1 räknas men inte 2?

    MVH

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om betyget i Svenska som andraspråk 1 höjer ditt jämförelsetal, då räknas det betyget in. Men B-betyget motsvarar 17.5 och om du har jämförelsetal på 17.75, som är högre än 17.5 - då är i alla fall min bedömning att det betyget inte kommer att räknas in.

    Eng. 5 har du C betyg i, och det motsvarar 15.0... som är betygdlig lägre än det genomsnittet som du har.
    Därför är i alla fall min bedömning att de kurserna borde inte räknas in.

    För övrigt är det den bedömning och uträkningar som Antagning.se gör, som räknas in; och detta helt oavsett vad någon annan säger.