Emilie

    Är lite osäker på vad jag ska välja angående gymnasiearbeten, hade valt först att undersöka c-vitaminhalten i olika substanser men lärarna för både kemin och biologi tillåter inte denna sortens undersökning. Skulle vara tacksam om jag fick några tips på några roliga, ganska breda undersökningar för kemin.

    • Ludmila : Har du frågat lärare i kemin om sådana tips? SYV är inte kemist, och de flesta SYV-ar läst mindre kemi än du har gjort. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, precis som L.skriver i kommentaren till din fråga, så är du nog mycket mer kunnig inom kemi än de flesta SYV-ar; detta pga de kanske inte läste kemi på högre nivå än grundskola och gjorde det för många år sedan, och du läser kemi på gymnasiet nu, så du kan mycket mer inom kemi än t.ex jag. :)
    Med det sagt, så försöker vi - i mån av möjlighet och kunskap - tipsa om möjliga teman för GA. Och vi samlar bl.a förslag på GA-teman på Fragasyv.se/tema-for-gymnasiearbete
    Vidare kan jag tipsa om forumet på Mattecentrums hemsida "Pluggakuten". Du kan ställa din fråga där. Trots att det är "mattecentrum" så har de fysik- och kemiformelsamlingar på sin sida och "handskas" även med de andra naturvetenskapliga ämnen än just matematik, i alla fall engligt vad jag vet. :)
    Övrigt om GA: du kan kasta ett öga på information som skolverket har på sin webbplats -
    skolverket.se/intro-gymnasiearbetet-högskoleförberedande och Exempel på GA inom Naturvetenskap: skolverket.se/NA2.pdf