elev
    Hej!

    Jag går 8:an och är sugen på att vara med på matematiktävlingar under min gymnaietid, för att använda resultaten där och söka till universitet i USA. Jag undrar bara om alla gymnasium har mattetävlingar, specifikt skolornas matematiktävling för att kvalificera sig till internationella matematiktävlingar, eller om bara vissa deltar. Jag funderar på att gå ib, och undrar de programet ens deltar i svenska matematiktävlingar, eller om man måste gå natur eller teknik för att få vara med. Jag funderar på att gå IB på någon skola i stockholm, har 335 i merit och undrar också vilken som ses som bäst där, eller i alla fall några förslag?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar!
    du kommer att söka till gymnasiet först till hösten 2024. På så lång tid kan mycket ändras. Det händer att gymnasieskolorna stänger helt eller ändrar utbud av utbildningar ganska mycket. Nya gymnasieskolor uppstår/öppnar också så gott som till varje nästa läsårs början. Det är därför lite för tidigt att bestämma sig om vilken gymnasieskola du i första hand vill söka till. :)
    Att du gillar matte och vill läsa mycket matte och även delta i mattetävlingar är jättebra! Du får fundera på om du vill söka till spetsutbildning i matematik (som är utbildning för särbegåvade elever i ämnet matematik och ibland i kombination med naturvetenskapliga ämnen som fysik, kemi, biologi). Det finns endast några få spetsutbildningar i Sverige, alltså inte i alla städer. Kommer man på en sådan speciell/spets-utbildning i en annan stad, måste man i så fall flytta till skolorten. Var spetsutbildningarna erbjuds kan också ändras från ett läsår till nästa. Det går givetvis få fram information för vad som gäller idag men det kanske inte alls ser ut på samma sätt till hösten 2024.
    Du får gärna prata med läraren i matematik på din skola. Hen bör vara insatt i vad som finns "inom matte" lokalt, där du bor och inom pendlingsavstånd.
    Spetsutbildning i matematik finns (i alla fall läsåret 2022-23) bland annat på Danderyds gymnasium.
    IB-programmet är bra att gå (rekommenderas) om man planerar att efter gymnasiet läsa utomlands. Fundera på att kanske i första hand söka till en gymnasieskola som både erbjuder IB och NA på samma skola. Se exempel: Sigtunaskolan-humanistiska-laroverket och Internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-iegs erbjuder IB och NA. Här tänker jag på att om du går första året (Pre-IB) på "IB-programmet" så kan du sedan "hoppa över" till NA och läsa år 2 och 3 där. Det blir troligtvis lättare att göra en sådan övergång om det på samma skola finns både IB och NA
    Lycka till med dina studier och ditt gymnasieval, när det blir dags att välja!
    Hänvisningar/lästips:
    https://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet
    framtid.se/yrke/matematiker