Elanur
    Hej!
    Nu går jag i 9:an och som alla vet så ska jag göra mitt gymnasieval nästa termin. Jag planerar att välja SA och som gymnasium har jag tänkt:
    Klara Norra Gymnasium,
    Internationella Engelska Gymnasium Södermalm (IEGS),
    Södra Latin Gymnasium,
    Norra Real,
    Kungsholmens Gymnasium, och
    Viktor Rydberg Gymnasium Djursholm.
    Problemet är att jag har ej kunnat hitta deras intagningspoäng, så jag vet inte heller hur mycket poäng jag behöver för att komma in. Om ni har någon aning om deras intagningspoäng skulle jag bli jätte tacksam om ni skrev ner dem. För då kan jag satsa mer innan det blir försent.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, vilka poäng som kommer att krävas i framtiden, är det ingen som vet. Resultat uppstår i efterhand. Vi vet vad poängen var vid förra antagningen men nästa gång kan de både bli högre och lägre. Om du vill veta gamla resultat, finn det att se på www.gyantagningen.se. Hör av dig igen om du inte hittar, men mitt råd är att inte titta på gamla poäng utan göra ditt bästa i varje ämne nu under å k 9! Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elanur, här http://www.gyantagningen.se/slutliga-antagningar.html finns det uppgifter om vad poängen blev vid antagningen till det nuvarande läsåret, men vi på Fragasyv.se tycker att det är inte så bra att titta på antagningspoäng som har varit förut eftersom det kan bli annorlunda nästa år.
    Vi tycker det som är bäst är att du kämpar för de högsta betygen och söker MÅNGA OLIKA ALTERNATIV - men det är givetvis tillåtet att titta på Antagningspoängen - jag skickade en länk till dig.

    Du kanske vet hur "poängen" uppstår, men jag tänkte jag förklarar lite snabb här i alla fall:
    antal utbildningsplatser på varje skola och program är inte konstant - rektor kan besluta att utöka eller minsta antal platser samtidigt som fler eller färre elever kanske söker samma utbildning som du - nästa år och det som är viktigast: vilka betyg som dina konkurrenter kommer att få i slutet på maj/början på juni 2015 - dvs från vårterminen i å k 9. Allt detta påverkar vilka "lägsta antagningspoäng" blir på varje utbildning nästa år.

    Bästa hälsningar & lycka till! Vi håller tummarna för dig!
    Anna SYV