Rebecka
    Hej, jag har tagit studenten för några år sedan och är nu sugen på att plugga. Jag skulle vilja veta vilka program man kan söka med F i matte 2b? Jag vet att ni rekommenderar att plugga upp betyget, men jag vill veta vilka program jag SKULLE kunna söka utan att göra det? Mvh

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Rebecka!

    Det finns flera utbildningar som inte kräver matte 2b. Men med ett godkänt betyg i matte 2b ger det dig större möjligheter framförallt till behörgihet, men ett F i examensbeviset drar ner jämförelsetal ganska mycket.

    Därför tycker jag att du borde fundera på om du ändå vill läsa upp kursen på komvux?
    Förslag på utbildningar som inte kräver matte 2 är journalist, polis, förskollärare, jurist krävs inte något matte, dvs räcker med godkänt betyg i matte 1.
    Det finns många fler utbildningar som inte kräver matte 2b - och det är helt omöjligt att lista upp alla dem. Du kan se alla högskoleutbildningar i Sverige på www.studera.nu & alla yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se men det finns också eftergymnasiala utbildningar på andra ställen, t.ex. på folkhögskolor: exempel Socialpedagog, Fritidsledare & Tolk. Se mer på http://www.fragasyv.se/info/yrkesutbildningar-pa-folkhogskolor
    Hälsningar
    Melina, SYV