Elin
    Hej! Jag överväger om det är värt att fortsätta läsa matte 3b som utökat program. Jag vill läsa vidare på högskola efter gymnasiet och undrar därför om det är någon högskoleutbildning som kräver att man läst matte 3 och isåfall vilka utbildningar som kräver detta.
    • SYV-besökare : fastighetsmäklarprogrammet och högskoleingenjörsutbildnignar kräver matte 3 godkänt betyg!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin,

    det stämmer det som står i kommentaren till din fråga - Fastighetsmäklarprogrammet och VISSA högskoleingenjörsutbildningar som kräver matte 3 (och vissa andra högskoleingenjörsutbildningar kräver mer matte, dvs lägst Matte 4).
    Och jag vill också nämna Ekonomi-utbildningar; program som leder till yrkena Ekonom>> och Civilekonom>> - de kräver i princip Alltid att man har godkänt betyg i matte 3.

    Om inte matte 3 krävs, då ger godkänt betyg i den kursen 0.5 i "merit" > (en halv meritpoäng, vilket ofta ger fördel i konkurrensen om plats på en högskoleutbildning).