Hej Oscar,
    Matematik 2a och 2b är i princip samma kurs, så allra de flesta utbildningar gör - för behörighet - ingen skillnad på dem, alltså kräver svenska högskoleutbildningar (om de kräver matte 2): matematik 2a/2b/2c = godkänt betyg i En av kurserna på nivå 2 i matte.
    Inom andra skolformer kan eventuellt någon utbildning finnas som skulle kräva just matte 2b eller 2c; kanske finns det ngn sådan inom yrkeshögskola: utbud av yh-utb ser du på www.yhguiden.se - men yrkeshögskola kan ta in obehöriga, så jag tror att även i detta fallet skulle inte det vara ngt hinder om man har godkänt betyg i matte 2a (alltså, även om de skulle stå att det krävs 2b eller 2c).
    Vänligen
    ANNA