Emelie

    Hej! Konstig fråga, men finns det någon högskoleutbildning som kräver att man pluggat Psykolgi 1 (gymnasiekurs)? När jag för flera år sedan gick ut gymnasiet så pluggade jag upp denna kurs för att den behövdes för att ta sig in på flera spännande (vad jag tyckte då) linjer. Nu i efterhand så hittar jag ingen högskoleutbildning som kräver denna...? Skulle vara så kul att hitta dessa kurser och se vad man drömde om...:)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    så vitt jag vet som finns det inga högskoleutbildningar som specifikt skulle kräva att man på gymnasiet läste psykologi.
    Men det finns några YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR, t.ex utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/stödpedagog; och (nedan) några fler exempel:

    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skötare-stödpedagog och utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/boendestoedspedagog-socialpsykiatrin som inom särskild behörighet kräver bl.a godkänt betyg i Psykologi 1 (gymnasiekurs).