Linda
    Hej!
    Till hösten vill jag börja plugga till lärare. Jag älskar idrott och svenska är mitt favoritämne i skolan. Jag har försökt att hitta denna kombination på många högskolor, men antingen finns inte kombinationen eller på andra skolor står det bara ingångsämnet. Som tredje ämne vill jag läsa ett av samhällsämnena, gärna samhällskunskap men religion och geografi går också bra. Om jag skulle kunna få hjälp med detta, och få veta någon högskola som har kombinationen skulle jag vara otroligt tacksam! :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre så är gymnasiet mitt expertisområdet - detaljer om hur man läser olika kurser på högskolan är jag mer osäker på men jag hittade denna information på GIH i Stockholm http://www.gih.se/Utbildning/Vara-utbildningar/Program/Lararprogrammet/Inriktning-mot-arbete-i-gymnasieskolan/

    Den visar ju på att man kan bli tvåämneslärare - idrott i kombination med annat ämne och då antar jag att man även kan läsa så du blir behörig att även undervisa i svenska på både gymnasiet och grundskolan.

    Om det är möjligt på GIH så borde det ju även vara möjligt på andra högskolor. /Lena, Syv