Sandra
    Hej, jag går mitt sista år i gymnasiet och inte klarat MA2, jag vill bli gymnasielärare. Allt känns omöjligt... Kan man bli gymnasielärare utan MA2? Jag har klarat MA1b

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    det finns många program som leder till yrket gymnasielärare, där man kan komma in utan godkänt betyg i matte 2, ex. kan man bli

    I vilka ämnen vill du bli gymnasielärare i? saken är den att behörighetskraven kan variera mellan olika lärosäten (olika lärarhögskolor) även om utbildningarna leder till samma yrke. Det kan vara så att till vissa program kommer matte 2 med godkänt betyg krävas på vissa orter, och på andra orter (på andra lärarhögskolor) - inte, och det räcker det då med godkänt betyg i matte 1.
    Utbildningsutbud fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden.
    Om du ska söka till högskoleutb. till hösten 2021, kommer första dagen i anmälningsperioden vara 15 mars 2020, det är först då som det går att veta exakt vilka utbildningar och var som blir sökbara och då ser man även behörighetskraven som ställs på de sökande.
    Jag tycker så här: gör ditt bästa. Om du kan göra prövning i matte 2 innan du tar studenten, gör den. Försök få godkänt betyg i matte 2. Men om det inte går, så ska du säkert hitta några ämneslärarprogram som leder till yrke "gymnasielärare" att söka även utan godkänt betyg i matte 2.

    • : Jag vill bli religionslärare, samhällslärare eller kanske svenska lärare. Jag har försökt att klara Matte 2 men den är så svår... Jag kommer göra mitt bästa för att få godkänt.
    • Mikael : Jag är ganska säker på att det kommer finnas möjlighet att utbilda dig till lärare i de ämnena som du nämner utan att ha godkänt betyg i matte 2, men gör ditt bästa, försök få godkänt i alla fall! Fråga syv håller tummarna för dig!