Antoni

    Hej jag funderar över att gå på Stadsbyggnad ,stadsutveckling och planering programmet i Malmös universitet https://edu.mah.se/sv/program/tgsta Men jag undrar vilka job denna utbildningen leder till förutom planeringsarkitekt som ges i exempel i beskrivningen. (de andra exemplen som ges hittar jag inte någon beskrivning av yrket på någon hemsida alls samt inga prognosser på hur arbetsmarknad situationen ser ut) Snälla nämn så många yrkestitlar ni känner till Kan man bli samhällsplanerare med denna utbildningen som den liknande utbildningen i lund samt de andra jobben som nämns vid utbildningen i lund längst ner på deras hemsida https://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGSPL

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Antoni,
    Flera tidigare studenter från programmet somm du nämner i din fråga på Malmö Universitet, jobbar nu som planarkitekter, planeringsarkitekter, projektsamordnare, utvecklingsamordnare, utvecklingsstrateger och trafikplanerare.
    Jag kan också tänka mig att man - på sikt - kan bli t.ex Projektledare eller Utvecklingschef.
    Om yrket Planeringsarkitekt - var god se info på framtid.se/yrke/planeringsarkitekt
    Utvecklingschef - var god se info på framtid.se/yrke/utvecklingschef
    Projektledare - var god se info på framtid.se/yrke/projektledare
    och om Trafikplanerare - var god se info på framtid.se/yrke/trafikplanerare

    Klicka även på https://edu.mah.se/sv/program/tgsta där det bl.a berättas om Merisa Z. som började jobba som affärsutvecklare på Skanskas Göteborgskontor.

    För övrigt gäller:
    yrken i det område som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade; alltså får arbetsgivare fritt bestämma vem hen anställer. Det är därför extremt svårt (typ omöjligt) att ge några exakta svar eller garantier på var just du ska kunna få jobb om 3 år.
    Väldigt mycket beror även på andra saker än just vilket program du läste på högskolenivå; Språkkunskaper, dina Personliga egenskaper och även om har (eller inte har) körkort - kan bli avgörande i vissa fall.

    Du frågar också om du ska kunna jobba som Samhällsplanerare. "Samhällsplanerare" är ett mycket "brett yrke" och snarare ett samlingsnamn för många olika yrken. Sedan kan man ju också ha en annan arbetstitel men ha mycket snarlika arbetsuppgifter som personer som har arbetstitel "samhällsplanerare"... Jag har t.ex träffat på arbetstitlar som "Planeringsledare" och "Projektmedarbetare" men som lika gärna kunde haft arbetstitel "samhällsplanerare". Det är ingen exakt vetenskap vilka arbetsuppgifter som kan dölja sig bakom olika arbetstitlar ...