Ella
    Hej!

    Som rubriken säger, så undrar jag verkligen vilka jobb det finns som är varierande? Där man inte behöver göra exakt samma sak varje dag utan varierar mellan olika saker?

    Är advokat ett exempel på varierande jobb?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Deena,
    fastighetsskötare http://www.framtid.se/profession/fastighetsskotare/ är ett exempel på ett "varierande jobb".
    Fler exempel är:
    Reseledare http://www.framtid.se/profession/reseledare/
    Au pair http://www.framtid.se/profession/au-pair/
    Avbytare http://www.framtid.se/profession/avbytare/
    Äventyrare http://www.framtid.se/profession/aventyrare/
    Begravningsentreprenör http://www.framtid.se/profession/begravningsentreprenor/
    Bovärd http://www.framtid.se/profession/bovard/
    Husfru http://www.framtid.se/profession/husfru/
    Fastighetsmäklare http://www.framtid.se/profession/fastighetsmaklare/
    Polis http://www.framtid.se/profession/polis/
    Förskollärare http://www.framtid.se/profession/forskollarare/

    Advokat skulle jag inte nämna bland dem som har de mest varierande jobb.
    Jag råder dig annars att du läser på http://www.framtid.se/profession/advokat/ och skaffar dig en egen uppfattning.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla! Tack för ditt svar, jag gillade att jag fick faktiskt exempel på olika jobb istället för att höra att "många jobb kan vara varierande" osv. Jag finner intresse för fastighetsmäklare men om jag förstått rätt så måste man läsa 3 mattekurser i gymnasiet för att bli mäklare? Jag är tyvärr ingen matte person direkt! Frågan om variation inom advokat var riktad åt fallen som man får ta hand om, ifall det brukar vara mycket varierande eller ej? Och även hur en dag på kontoret ser ut om man är advokat?
    • Milla : Vägen till advokatyrket är lång och inte alls "varierande". I 4,5 år läser man Juristutbildning och det är mest bara läsning av komplicerade lagtexter under hela utbildningen. Sedan när man väl jobbar som advokat beror det helt på vart man "hamnar" - på en stor advokatbyrå eller på en liten. Och i vilket fall så gör man mest samma saker hela tiden i det yrket. Advokater specialiserar sig på en viss typ av ärenden för att det är omöjligt att hålla sig á jour på olika lagområden och därför hanterar advokater samma typ av ärendena mest hela tiden, är den info- som vi har. Det är dock inte helt omöjligt att det finns någon advokat som orkar satta sig in i olika typer av ärendena, men detta skulle vara mycket svårt att kombinera med familjelivet pga mycket stor tidsåtgång. *L* :-)
    • : Jag jobbar ju på ett hotell som frukost värdinna där jag gör exakt samma sak varje gång jag jobbar där och därför vill jag inte ha ett jobb i framtiden som är liknande och jag har praktiserat på livsmedelsbutik och det varierar inte så mycket där heller. Jag vill ha en utmanande men ändå lite "rolig" jobb eller vad man ska kalla det för. Jag har tänkt mycket på advokat dom senaste dagarna och jag har bara 3 dagar kvar att lämna in min ansökan och jag har tänkt ta ekonomi juridik. Jag pratade med syv i skolan idag och hon sa att man måste inte läsa master programmet i högskolan och då behöver man inte läsa mer än ca 3
    • : mer än ca 3 år* stämmer det?
    • : Asså att inte behöva läsa mer än ca 3 år i högskolan! Jag blir ganska förvirrad nu då jag pratat med syv på min skola och hon tycker att jag känner mig säker på att jag vill bli advokat i framtiden och att jag känner mig säker på ek juridik programmet i gymnasiet men ni säger att vara advokat är inte direkt ett jobb som jag kanske borde söka? Att det är komplicerade böcker man måste läsa i högskolan och att det inte har någon variation alls osv. Asså jag vill ändå ha ett kontorsjobb i framtiden och variationen är inte det som spelar STÖRST roll men jag vill självklart inte heller att jag ska vakna upp på morgornar med ångest över att gå till ett jobb som är tråkigt eller liknande. Och jag har tidigare fått tips om ekonomiassistent osv men det är inget för mig. Jag vill ha en hög titel och framgångsrikt jobb och då kanske advokat passar mig ändå?
    • Mikael : Jag kommer att svara på din kommentar nu, inom kort.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, läs på https://www.advokatsamfundet.se/att-bli-advokat/
    det är advokatsamfundets hemsida.
    Så här lyder det: "För att bli advokat ska du först genomgå cirka fem års juridisk utbildning och ta juristexamen vid universitet. Därefter krävs minst 3 års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet, antingen genom tjänstgöring som biträdande jurist vid en advokatbyrå eller vid en egen juridisk byrå. Idag måste också alla som vill bli advokater genomgå advokatexamen, en utbildning som avslutas med muntlig examination.
    När du uppfyller alla dessa krav kan du ansöka om inträde i Advokatsamfundet. Din ansökan prövas av Advokatsamfundets styrelse. Förutom de formella kraven måste du också ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet. "

    Du kan mycket väl söka Ekonomi, Juridik på gymnasiet, men det betyder inte att du eller kan bli Advokat sen. Under utbildningen kan du mycket väl komma på andra tankar och söka då någon annan utbildning efter gymnasiet - t.ex. lärare, studie- & yrkesvägledare eller journalist.
    Man behöver inte läsa Juridik på högskolan bara för att man gjorde det på gymnasiet. Själva "juridiska" delen utgör en väldigt liten del i Ekonomiprogrammet, det är 300 poäng som man läser Juridik av de totala 2500 poäng. Det är 12% av utbildningen. Du kan själv se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf
    att det är enbart 3 kurser: Privat juridik, 100 poäng som läses av båda inriktningarna på EK och Affärsjuridik 100
    Rätten och samhället 100 som läses på inriktningen Juridik.

    Det är alltså en liten del i gymnasieutbildnignen som handlar om juridik.
    För övrigt, är det fullt möjligt att komma in på Juristutbildning (som är en 4.5 år lång utbildning på högskola/universitet) efter att ha gått ett annat gymnasieprogram, t.ex. efter ett yrkesprogram kan man komma in på Juristutbildning, om man lägger till några kurser för att bli behörig.

    Man behöver inte läsa juridiska kurser på gymnasiet för att bli advokat i framtiden, men man kan göra det.
    Om du har bestämt dig att söka EK, gör det. Det är en bra utbildning.
    Inriktning "juridik" eller "ekonomi" väljer du innan åk2.

    Ha det bäst!
    Mikael SYV
    Hej igen, du har skrivit några kommentarer där du ställer följande frågor:
    - vilka gymnasieprogram är främst rekommenderade för att utbilda sig till jurist/advokat senare?

    - måste man läsa matte 3 i gymnasiet för att bli fastighetsmäklare?

    - hur mycket matte läser man i högskolan när man utbildar sig till fastighetsmäklare?

    Här är mina svar:
    1. du kan bli behörig till att söka jurist/advokat på vilket program som helst. Bäst är det är läsa Ekonomi (inriktning juridik - för att då får du prova-på vad Juridik handlar om); Välj annars ett annat högskoleförberedande program och försök läsa juridiska kurser som valbara (om skolan kan erbjuda dem);
    2. Matematik 3 ingår i behörighetskraven till Fastighetsmäklare, så JA, den kursen måste du få minst E betyg; det behöver dock inte ske just under gymnasietiden. Du får komplettera med den på komvux eller få betyg genom prövning;
    3. på Fastighetsmäklarutbildningen läser man inte ren matematik, man lär sig göra beräkningar baserade på de kunskaper som ingår i Matematik 3.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    • : Jag har gjort en liten räkning nu: om jag går i gymnasiet i 3 år, högskolan i ca 5 år, 3 års praktiskt (får man lön för det förresten?) då blir allt sammanlagt ca 10 år. Och jag är 25 då, jag kommer jobba tills jag är 70 eller något. Så att spendera 10 år på att bli advokat och vara 25 år vid det slutliga året känns ändå inte som att jag blir föööör gammal tills jag får jobbet! Men vad kan man bli inom ek juridik om man ändrar sig? (Jag är en tonårig, jag ändrar mig ofta) och vilka gymnasie program är främst rekommenderat för att utbilda sig till jurist/advokat senare?
    • : Och måste man läsa matte 3 i gymnasiet för att bli fastighetsmäklare?
    • : Och hur mycket matte läser man i högskolan när man utbildar sig till fastighetsmäklare?
    • Mikael : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Vad kan man bli inom ekonomi juridik efter gymnasiet om man ändrar sig?
    • : Och vad går man i gymnasiet ifall man vill bli en sån som fixar bröllop osv?
    • : Menar bröllopplanerare*
    Läs alla kommentarer