Herman
    Hej!
    Jag undrar vilka jobb man blir behörig till/lättast kan få efter man studerat natur på gymnasiet utan att ha gått på högskola. Finns det några jobb för dem som gått natur alltså (utan högskola) direkt efter gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Theodor,

    De jobb som inte kräver någon eftergymnasiaI utbiIdning, kräver i så faII antingen att man har Iärt sig ett Yrke på gymnasiet, eIIer så är det "aIImän gymnasiekompetens" (mer som "stämpeI" på att man är "aIImänt duktig") och då speIar det ingen roII om man har examen från Esteska, SamhäIIs- eIIer Naturvet.programmet. Så är det aIIt som oftast... Sedan kan ju en enskiId arbetsgivare har vissa "personIiga preferenser" (om hen nu hinner titta så noga på Examensbeviset, mer än bara konstatera att det är just "examensbevis") men det kan man inte veta på förhand.

    Så - i praktiken skuIIe jag säga att det inte speIar roII vad för program man gick på gymnasiet, om man inte Iäser vidare efter gymnasiet. Det är samma jobb man kan få - som t.ex Administratör>>, Brevbärare>>, eIIer PersonIig assistent>>.

    VänIigen

    JuIia SYV