Mattias
    Hej, till hösten ska jag börja gymnasiet, ännu har jag en sista fråga. Vad kan man jobba med efter gymnasiet om man gått Teknikkunskap inriktning Informations - Medieteknik?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mattias!
    Teknikprogrammet är ett högskoleförberedande program & tanken är att man i första hand ska söka vidare studier.
    Om man i första hand vill ha jobb direkt efter gymnasiet, är det bättre att gå ett yrkesprogram.

    Det finns ett projekt (på försök ännu...) T4 - fjärde året på Teknikprogrammet. Vi får hoppas att det blir förlängt och t o m permanentat. Då ska man kunna efter 3 år på Teknikprogrammet läsa ett år till - och bli gymnasieingenjör.
    Till hösten 2015 kan man söka fjärde teknikåret på följande gymnasieskolor http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=8&orientation=17&vocation=&variant=&county=&order=school men vi vet ej hur det blir med T4 i framtiden.

    Oavsett inriktning, kan man efter ett högskoleförberedande program, t.ex. Teknikprogrammet:
    1. söka till högskola/universitet - se utbud på www.studera.nu

    2. söka till yrkeshögskola - se utbud på www.yhguiden.se

    3. söka jobb - det är upp till arbetsgivaren att bestämma om man har tillräckliga kvalifikationer för att klara jobbet.
    Exempel på tjänster som man kan söka efter Teknikprogrammet: teknisk säljare, handläggare på en Myndighet (t.ex. Försäkringskassan), kontorsvaktmästare, IT-support medarbetare.

    Återkom om du menade någonting annat med din fråga eller om du kommer på en annan fråga.
    Bästa hälsningar
    ANNA