Frida
    Hej!

    Jag står i valet mellan två utbildningar nu inför hösten och är osäker på vad gör jobb jag kan söka när jag är examinerad.
    • Ena programmet ger mig en examen i filosofi - huvudämne socialantropologi, vad för jobb/vad kan jag arbeta som efter examen?

    • Andra programmet ger mig en examen i pedagogik - inriktning folkhälsovetenskap, vad för jobb/vad kan jag arbeta som efter examen?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    det bästa rådet jag kan ge är att du läser på utbildningarnas egna hemsidor vad som står om "karriär" eller "efter utbildningen" - men om du inte hittar den information vänd dig till studievägledare som jobbar på de institutioner där utbildningarna ges.

    Allmänt gäller
    Det finns ett antal yrken som accepterar att man har "vilken som helst högskoleutbildning"; ofta står det att man ska ha 3-årig högskoleutbildning när man söker jobb som t.ex Arbetsförmedlare, Studiestödsutredare, Utbildningsadministratör på högskolenivå (alltså om man ska jobba på en högskola eller på ett universitet).
    Även Praktiksamordnare eller APL_utvecklare kan man få jobb som efter "vilken som helst högskoleutbildning", men företrädesvis ska man ha utbildning med pedagogisk inriktning, skulle jag tro.
    Och efter vilken som helst högskoleutbildning borde man kunna försöka gå vidare mot forskning och/eller sikta på att bli högskolelärare.

    Men, om jag förstår din fråga rätt, så är du mer intresserad av att få veta skillnader i arbetsmöjligheter efter de två utbildningar som ditt val står emellan. Den frågan besvaras bäst av personal som jobbar på just de utbildningar. Därför vill jag uppmana dig: vänd dig till studievägledare som jobbar på de institutioner där utbildningarna ges.