Micaela
    Vilka yrken är det som man inte kan jobba med om man går samhäll istället för natur? jag är väldigt säker på att jag inte vill bli läkare, forskare, doktor och det har jag hört att man måste gå natur för att bli, stämmer det? är samhäll och natur ungefär lika breda om man inte jämför med dessa yrken , eller finns det fler yrken som man inte kan bli om man går samhäll?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom Samhällsvetenskapsprogrammet likt Natur inte är ett yrkesprogram så blir du inget efter just det programmet - du läser många kurser som gör dig behörig att söka till utbildningar inom det samhällsvetenskapliga området men även mediaområdet. Här är en bra sida där du kan läsa om olika yrken som just Samhällsvetare men även om andra yrken http://www.saco.se/Yrken-A-O/Samhallsvetare/

    Hur bred Sam är beror lite på vad du vill bara bred inom - Samhällsvetenskapsprogrammet är ju brett inom sitt område där du kan hitta många olika utbildningar på högskolan. Inom t.ex. media som journalist, litteraturvetare, lärare, polis, psykolog, beteendevetare, jurist, säljare, arkeologi, historiker och mycket mycket mer beroende på vad du är intresserad av../Lena, Syv