Elif

    Hej Jag vill gärna utbilda mig till något som jag kan jobba med internationellt, och med det menar jag inte att jag vill jobba med något där jag har kontakt med alla länder osv. Utan mer att jag vill ha ett yrke som jag ändå kan jobba med vartsomhelst utan någon större behov av komplettering förutom kanske språket. Jag har ingen aning alls vilka yrken som är det ideala i det fallet. Skulle ni kunna hjälpa mig? :))

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    En intressant fråga du ställer men som också är mycket svår att ge svar på! Detta pga varje land kan bestämma vilka krav som ställs inom olika yrken och de bestämmelserna kan också ändras över tid: det som gäller idag behöver inte gälla imorgon.
    Du kan ta och kika på många olika presentationer på www.framtid.se som är en sajt med över 2.ooo yrkespresentationer. Du kan t.ex börja med att titta på Framtid.se/Globetrotter

    När jag läste din fråga tänkte jag direkt på följande yrken: Massör, Frisör, Vaxare, Bagare/konditor, barista, Kock, Skräddare samt Städyrken som t.ex Fönsterputsare och Städare/lokalvårdare. I de flesta länder borde det inte vara ngn större skillnad på de kunskaper och färdigheter som krävs för att jobba inom de yrken, men vissa länder kan ha eller införa vissa "restriktioner"/tester (eller krav på att ha utbildats i just det landet) för att få lov att jobba inom de yrken.

    I andra hand tänker jag på följande yrken:
    Yrkesförare- å ena sidan så är det identiska eller mycket liknande fordon som körs i olika länder, men å andra sidan - kan i vissa länder finnas högertrafik eller annorlunda trafikregler eller krävas speciella bevis för att få köra yrkestrafik;
    Trädgårdsarbetare - å ena sidan borde yrket se ut på ungefär samma sätt i olika länder, men å andra: så kan växterna skilja sig mycket beroende på klimatet och kanske behöver man kunna skötsel av just de klimatspecifika växter för att få lov att jobba som trädgårdsarbetare i just det landet.