I
    Hej!

    Jag läser på Samhällsplanerarprogrammet där kurserna består av kulturgeografi, statsvetenskap och sociologi. Därefter väljer man själv vilket ämne man vill fördjupa sig inom och ha som sitt huvudämne, vilket leder till en kandidatexamen i sociologi, kulturgeografi eller statsvetenskap.

    Under tidens gång har jag fått ett större intresse för människan i samhället och skulle vilja jobba som exempelvis asyl/ migrationshandläggare / eller utredare inom migrationsverket.

    Det känns som att sånna jobb är mer relevanta för exempelvis en beteendevetare eller socionom istället för en som läst ”samhällsplanering” men samtidigt har jag kommit en bra bit i min utbildning och helst inte vill ”börja om på nytt”....

    Nu undrar jag om jag är ”behörig” att söka sånna jobb om jag läser samhällsplanering och vidare väljer sociologi som huvudämne och går ut med en kandidatexamen i Sociologi? Eller behöver jag läsa några extra kurser eller kanske börja en annan utbildning?

    Tack på förhand!
    Mvh

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/beslutsfattare-migrationsverket där det förklaras vilken utbildning som kan be jobb som beslutsfattare på Migrationsverket.
    Det finns ingen speciell utbildning just för att jobba inom Migrationsverket, utan många olika utbildningar kan ge sådana jobb. Många ggr är det "andra meriter" som t.ex språkkunskaper och personliga erfarenheter som spelar stor roll. Det är fördelaktigt att kunna något/några språk förutom svenska och engelska. Att man har eller inte har körkort kan också spela roll.
    Tips: läs de kurser som du är mest intresserad av och inte dem som du tror ger jobb på Migrationsverket, för att det tyvärr kan bli så att det inte kommer att finnas behov av nyrekryteringar inom Migrationsvekert /inom den sortens jobb som du är intresserad av/ på mycket lång tid framöver. Saken är den att Migrationsverket har nyligen anställt ett stort antal nya medarbetare och det är därför mycket troligt att de kommer behöva "friställa" (säga upp) medarbetare i stället för att anställa nya. Se ex. på Lediga jobb på Migrationsverket>>. Just nu söker de inte en enda handläggare eller beslutsfattare. Och så kan det förbli under ett antal år framöver.
    Om du skulle läsa kurser speciellt "anpassade" för jobbet på Migrationsverket och sedan skulle det visa sig att det inte finns några jobb att söka, över huvudet taget - blir du nog besviken.
    Läs därför det som du är intresserad av, är mitt råd och ha "open mind" ang. arbetsplatser och arbetsuppgifter.

    Hälsningar

    Peter syv