Yevheniia

    Hej! Jag har det jätte svårt att bestämma om jag vill bli en ingenjör eller matte/fysik lärare (gymnasiet). När jag tänker på ingenjörs utbildning då tänker jag att det är otroligt många dörrar som ska öppnas och man kan jobba var som helst. Men när jag tänker på lärares utbildning då vet jag inte tillräckligt. Är det bara skola där man kan jobba i? Jag är rädd om att jag ska studera till lärare och inte ska gilla yrket till slut och då vad finns det för möjligheter på jobb marknaden? Vad kan man jobba med om man inte gillar lärares yrke? På något sätt känns det att om man studerar till ingenjör då kan man bli lärare om man vill men om man har ett lärarexamen då kan man inte bli en ingenjör.

    Men då om jag studerar till lärare i matte och fysik och inte gillar yrket kan jag då använda de kurserna i matte och fysik från lärarskola och studera till ingenjör? Blir det kortare utbildning då? Jag är helt förvirrad och inte vet vad jag ska välja. Tack i förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Yevheniia!
    Jag vill börja svara med att visa en utbildning - Civilingenjör och Lärare på KTH. Man kan alltså utbilda sig till civilingenjör och till lärare samtidigt.
    Som direktsvar på din fråga om vilka möjligheter som finns på arbetsmarknaden med lärarutbildningen i bagaget, så är de många. I viss mån beror svaret på vilken sort lärare man utbildar sig till - om det är lärare F-3, för grundskolans tidigare och, för grundskolans senare år eller gymnasielärare. Sedan finns det också fler lärarutbildningar där man utbildar sig till folkhögskolelärare, till yrkeslärare, till lärare i fritidshem mm.
    Det finns, annars, ett antal yrken/yrkesroller där de svenska arbetsgivare brukar kräva "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett inom vilket område utbildningen ligger. Några exempel på sådana yrken är: FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FKStudiestödsutredare på CSN. Klicka på yrkesnamn ("blå text") och läs beskrivning om yrket.
    Om du undrar om jobben/yrken som mer specifikt är knutna till lärar-bakgrunden, men som inte finns inom skolan, då tipsar jag om att du tittar på följande yrken: Praktikansvarig,  KAA-ansvarig, AktivitetsinspiratörFritidsledare på ungdomscentra (som inte direkt är knutna till skolorna), Kolloledare, Medarbetare i ungdomsprojekt (t.ex de som jobbar med "hemmasittare"), Ungdomscoach.
    Alla de yrken som jag nämner ovan hör till yrken som är icke-reglerade. Alltså blir det helt upp till en arbetsgivare att bestämma vem som får jobbet. Utbildade lärare har också möjlighet att söka jobb som Utbildningsadministratör t.ex inom högskola-universitet.
    Sedan tänker jag på vidareutbildningar - om du vill läsa vidare för att bli speciallärare eller specialpedagog, eller om du vill sikta på att bli högskolelärare/forskare.
    Eller på helt ny utbildning, om du vill omskola dig helt och hållet... eller om du vill starta eget och bli egenföretagare. I så fall är möjligheterna oändliga! Du får gärna titta på många yrken på www.framtid.se där över 2.ooo yrken beskrivs.

    Studie- och yrkesvägledare