Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Fia,
    kurser som krävs för behörighet till Läkare - finns alla inom inriktningen naturvetenskap på NA /som brukar förkortas Nat-nat/.
    Till Arkitekt och till väldigt många andra utbildningar på högskola & yrkeshögskola kan man bli på Natur-samhälle. Det är en jätte-jättelång lista som inkluderar bl a Lärare, Studie- & yrkesvägledare, Socionom, Jurist, Sjuksköterska, Röntgensköterska, Tandhygienist, Djursjukskötare, Hortonom med mera och med flera.
    Det är helt omöjligt att nämna alla de yrken och/eller utbildningar som man får behörighet till på ett visst gymnasieprogram.
    En annan "detalj" är att behörighetskraven kan ändras och någon till kurs kan "läggas på" de befintliga behörighetskraven och det är därför bra att kolla på de utbildningarnas behörighetskrav, som man är intresserad av - lite då och då /i alla fall en gång om året/ och det kan också förekomma att det ställs OLIKA behörighetskrav till samma utbildning på olika orter: till Naturvetenskapligt basår, t.ex. så krävs det i Stockholm & i Göteborg /på universiteten/ - Matte 3 men på andra högskolor räcker det med Matte 2.
    Till lärarutbildningen finns det exempel på att olika högskolor kräver olika /lite olika, skillnaden är inte så stor/ gymnasiekurser till samma utbildning - därför att utbildningen inne på Lärarhögskolorna innehåller olika kurser - ibland.

    Tyvärr så är det helt omöjligt att vara 100 % säker på behörigheter på förhand. Man kan planera i stora drag, men måste kontrollera att reglerna & behörigheten inte har ändrats och justera sin studieplanering - i fall de ändrades.

    Råder dig titta igenom yrkena på http://www.framtid.se/professions/ och se om du kan välja några intressanta för dig - sen kan man titta på vilken behörighet som krävs just för dem.

    Önskar dig allt väl!
    Julia SYV