Olle
    Hej,

    Jag är i nuläget arbetande inom kommun med trafikfrågor.

    Något jag har tänkt på länge är att jag vill jobba mer med människor på något sätt. Både därför att jag mår bra av att hjälpa folk personligen och dels för att jag är bra på det!

    Så min fråga är om jag med en kandidat inom kulturgeografi, kan söka några yrken där det ingår mycket kontakt med människor? Jag har tänkt dels på HR, lärare, men det känns som att det finns mer än så?

    Om inget utöver detta finns, finns det en master man kan läsa som gör en mer behörig till sådana yrken?

    Tack för svar, uppskattas :)

    Ps. Alla syv jag pratat med på UNI ger inga konkreta svar utan säger "tänk på vad du själv vill", och det uppskattar inte jag. Jag vill ha ett "det här bör du göra".

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olle,
    det här bör du göra... :) se punkterna nedan:

    - kika på många olika yrken på www.framtid.se (en webbplats där det berättas om över 2.ooo yrken)! Du kan t.ex börja med att titta på yrke/samhallsvagledare; samhällsvägledare kan vara anställda på kommunala Medborgarkontor, inom olika projekt och inom mottagning av nya svenskar, t.ex på Flyktingmottagningar och inom SFI-undervisning på komvux.

    Det finns annars ett antal yrken där 3-årig högskoleutbildning krävs men spelar mindre roll inom vilket område man är utbildad, ex. på sådana yrken Arbetsförmedlare, Studiestödsutredare, Civilutredare hos polisen, utredare på andra myndigheter t.ex på FK, utbildningsadministratör och andra jobb inom administration och handläggning där man bl.a kan träffa människor och hjälpa dem på olika sätt (exempelvis: Administratör av förskolekön, som kommer i kontakt med barnfamiljerna när de söker placera barnen på förskolan) eller Receptionist på Socialtjänstens kontor där ansökan om försörsjningsstöd lämnas in, och människor har många frågor och även akuta insatser behöver göras: t.ex snabba bedömningar om hur allvarlig situationen är, om personen behöver få hjälp akut eller om det går att hänvisa komma nästa vecka...;
    - se utbud på www.antagning.se från 16 mars 2021 då anmälningsperiod börjar, du kan då se vilka magister och masterprogram som blir sökbara!