Roba
    Hej! Jag går mitt tredje år på samhällsprogrammet och är godkänd i alla ämnen. Jag har lite problem med matten, både matte 1b och 2b har Jag F i. Jag läser om matte 1b kursen och försöker få E i den men vissa yrken kräver matte 2b. Anledningen till att jag fokuserar på matte 1b är att jag inte kan ta examen utan den. Och min dröm är att bli paykolog eller hålla på med det psykiska och sociala. Nu undrar jag vilka yrken/jobb som finns där man inte behöver matte 2b? Eller matte över huvudtaget då det är jättesvårt för mig. Mvh, hjälp mig!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Psykologprogrammet och socionomprogrammet samt många beteendevetenskapliga utbildningar på högskolenivå kräver tyvärr godkänt betyg i matte 2; det behöver inte vara just 2b, utan går bra med en lättare kurs matte 2a.

    Gör ditt bästa och vi håller tummarna! Utbud av högskoleutbildningar med start ht-19 blir klart till mitten av mars 2019.

    Förutom högskoleutbildningar finns även utb inom andra skolformer som yrkeshögskola och folkhögskola. Det kan finnas intressanta för dig utb på www.yhguiden.se och på www.folkhogskola.nu

    Studie- och yrkesvägledare

    Yhguiden.se/sjukvård - socialt arbete>>

    kan du se ett urval av yrkeshögskoleutbildningar... ännu fler yh utb blir beviljade i slutet av Jan 2019 och kommer att visas på yhguiden, så kika gärna under februari och senare...