Hej Djeki!

    Komvux kan man inte välja - var man ska plugga. Inom komvux är man hänvisad till just den kommunen där man är folkbokförd. Det brukar inte finnas så mycket val - man ska vara glad om det finns någon utbildning till snickare på komvux i din kommun. Ofta finns det ingen.

    Vilken kommun är du folkbokförd i?

    Förutom komvux kan man fråga på Arbetsförmedlingen - om de kan köpa snickar-utbildning till dig. För det måste du vara inskriven som arbetssökande på Arbetsförmedlingen.

    Du blir behörig att läsa på komvux i två fall:

    1) om du har 3 årig gymnasial utbildning avklarat (men i så fall är det mycket svårt att få yrkesutbildning på komvux för man är lågt prioriterad)

    eller

    2) från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år. Jag ser att du är 19 år. Vilket år fyller du 20 år?

    Om du uppger i vilken kommun du är folkbokförd, kan jag se om din komvux erbjuder utbildning till snickare. Du kan annars själv se på din kommuns hemsida eller kontakta komvux i din kommun.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    Det finns några Yrkeshögskoleutbildningar till snickare, se på den här sidan. Till en yrkeshögskoleutbildning kan man söka, oavsett var man är folkbokförd. Det är stor skillnad mot komvux. Se alla yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se