Lea kh
    Hej jag läser på komvux just nu (gymnasial nivå) och undrar vilka kurser jag behöver läsa för att bli behörig till sjuksköterskaprogrammet? undrar också om kurser inom biologi och fysik ersätter Naturkunskap kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lea,
    ssk-programmet är högskoleutbildning och du behöver både grundläggande och särskild behörighet. Särskild till ssk-programmet är matematik 2, samhällskunskap 1b och naturkunskap 2. Det finns ersättningsmöjligheter för nk2. Om du t.ex har eller får godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 då behöver du inte läsa naturkunskap 2.
    Grundläggande behörighet kan man få på olika sätt. Ett sätt att få grundläggande behörighet är att ta ut examensbevis från komvux med godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6.
    Prata gärna med SYV på komvux om du är osäker på vilka kurser du behöver läsa.