Erik

    Hej Jag har av olika orsaker haft ganska hög frånvaro i gymnasiet (åk 2&3) och undrar vilka konsekvenser detta kan ge? Jag är redan medveten om att man kan förlora sitt studiebidrag från CSN men jag tänker utöver detta.

    Jag tänker mer om det kommer stå någonstans när jag tar gymnasiexamen och om det kommer ha någon betydelse när jag söker jobb/söker till högskola eller ifall de uteslutet tittar på betygen.

    Jag vill tillägga att jag inte har några problem med att uppnå godkänt i något ämne, utan jag har ändå lyckats ligga på en ganska hög nivå betygsmässigt i samtliga kurser.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Erik,
    frånvaro "som sådan" noteras inte i examensbeviset eller i studiebeviset. Om du får godkända betyg, så uppnår du, förhoppningskraven, Kraven för Examensbevis och får ut det. Det kommer inte stå någonstans (förutom närvarorapporten som din skola för och skickar till CNS - frågan om studiehjälpen...?) hur mycket du var i skolan.
    Att ngn eftergymnasial utbildning eller arbetsgivare skulle kräva se närvarorapport, har vi inte hört talas om... om det förekommer, då är det mycket sällsynt i så fall.
    Vänligen

    Julia syv