Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Filip!

    Det finns många olika utbildningar inom Nationalekonom och Företagsekonomi, t.ex den här utbildnignen men du hittar alla högskoleutbildningar på www.studera.nu

    Det gemensamma för ekonomi-utbildningar på högskola är att det krävs lägst Matte 3b godkänt i, för att bli behörig. Till vissa utbildningar, t.ex. till Civilekonom, krävs det också matte 4 godkänt.

    Efter gymnasiet söker man till Komvux i den kommunen där man är folkbokförd. En annan möjlighet är Prövningar (självstudier och så betala 500 kr. och göra prövning för att få betyg). Prövningar passar bra om man har kunskaper men saknar betyg eller om man ej kommer in på komvux, då har man inga andra alternativ än att bedriva självstudier och försöka få betyg genom prövning).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare