Astrid
    Hej,

    Jag är 19 år och tar snart studenten. Efter studenten hade jag tänkt plugga till veterinär och jag har insett nu att jag behöver höja två betyg (från B till A) för att öka mina chanser att komma in med mina gymnasiebetyg.
    Då skulle jag alltså höja mig från ca 20.70 till 20.86.

    Efter lite grubblande har jag kommit fram till att jag skulle kunna höja mitt betyg i Matematik 5, Biologi 2, Engelska 7, Svenska 3, och Fysik 2.
    Jag tänker att svenskan är lätt för mig att höja då jag har A i tidigare kurser + att jag ”bara” behöver sätta A på PM-skrivningen.
    I Engelska 7 och Biologi 2 skulle jag behöva lite tur och anstränga mig väldigt mycket för att höja, därför känns de inte lika aktuella.

    Min fråga är då, är det rimligt att lyckas höja två av dessa kurser till ett A på en månad innan betygen sätts? Vilka kurser är generellt ”lättast” att höja på kort tid?
    Matematik eller fysik?
    Är det värt att satsa på att höja från ca 20.7 till 20.86 eller räcker det ändå inte?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,
    antagningsgränserna till svenska högskoleutbildningar bestäms inte på förhand. De uppstår i konkurrensen om platserna. Teoretiskt sett, behöver inte ens högsta meritvärde, 22.5, ge plats då kan utlottning tas i bruk om antal sökande med högsta meritvärde blir fler än antal utbildningsplatser.
    I vilket ämne är det just för Dig lättare att höja betyget, beror på vilket ämne du har lättare för. Vi är alla olika och har olika svårt/lätt för olika ämnen. Prata gärna med dina lärare i de ämnena där du vill höja betygen. De känner dig och din studiekapacitet. Lycka till!.
    P.S: om du kan - gör högskoleprovet (så många ggr du hinner och orkar). Även med mycket låga betyg (t.ex exempel alla E) kan man komma in i HP-urvalet (där man konkurrerar med resultatet av högskoleprovet).