Nur
    Hej!
    Jag har tidigare fått ett studiebevis och satser nu för att få mitt gymnasieexamen. Däremot undrar jag vilka kurser som var obligatoriska inom det programmet (dvs som man måste ha studerat). För naturprogrammet är det exempelvis obligatorisk att ha studerat somliga kurser inom kemi, fysik och matematik samt nå minst 2300p.

    Jag har information om att man måste ha minst 2300p max 2500p.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, för gymnasieexamen från komvux måste du ha 2400poäng, av dem max 150p. får vara betygsatta med betyget F.
    Betyget i idrott och hälsa 1 får ej ingå.
    Gymnasiearbete måste finnas med i examensbeviset med betyget E och temat måste vara passande till det programmet som examensbeviset är från.
    Vi på FRåGA SYV rekommenderar göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Ni utgår i den planeringen från de kurser som du redan har godkända betyg i.
    Vi rekommenderar att också ta med in i planeringen de kurser som du kommer behöva för särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning, t.ex om du vill komma in på arbetsterapeutprogrammet, sjukskötersle- eller fysioterapeutprogrammet behöver du godkänt betyg i Naturkunskap 2. Och om du vill senare läsa för att bli lärare i matematik, kommer du behöva Matte 4, så är det i så fall lika bra (fördelaktigt för dig) att ta med den kursen i planeringen när du ska läsa mot examensbevis.
    Om du av ngn anledning inte kan göra planering tillsammans med suv på komvux, titta i så fall på de gymnasiegemensamma kurser i programplanen för EK, men bortse från kursen Idrott-och-hälsa 1. Programplan för EK för gymnasiet hittar du på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf

    • : Om jag har F i Privatjuridk och/eller Affärsjuridik men resterande godkänt, kan jag då fortfarande få ett gymnasieexamen? Eller är de obligatoriska i kursen är min fråga?
    • : Hur kommer det att säga att man bortser kursen Idrott-och-hälsa 1?
    • Anna : Från 1 jan 2017 får ej kursen idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis från komvux. Kurserna Privatjuridik eller Affärsjuridik behöver inte ingå i examensbevis från komvux, oavsett vilket program som examensbeviset är från. De kan ingå med betygen F, men bättre att läsa andra kurser och ta in godända betyg; eller att läsa de kurserna och ta in godkända betyg in i sitt examensbevis. :)
    • : Om betyget på idrott-och-hälsa 1 redan är betygsatt och godkänt redan från gymnasiet då?
    • : Då menar du alltså att jag fortfarande kan få ett gymnasieexamen trots att jag har F på Privatjuridik och Affärsjuridik?
    • Anna : beslut om examensbevis från komvux ligger ytterst hos rektorn på komvux. ... Vad gäller betyget i kursen Idrott och häsla 1, så kommer inte betyget att försvinna. Som enskilt betyg gäller det framöver - tillsvidare. Men den kursen får inte ingå i examensbevis från komvux som utfärdas efter 1 jan 2017; innan dess kunde den ingå, men sedan ändrades reglerna. Om betygen du idag har räcker för att få ut examensbevis från komvux, måste du fråga på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd).
    Läs alla kommentarer