Vägledare SYV

    Hej, utbildningar, i Sverige, på psykologprogrammet brukar - för särskild behörighet - kräva Matematik 2 och Samhällskunskap 1b. I stället för samhällsk.1b kan man ha godkända betyg i samhällsk.1a1 och 1a2.
    Grundläggande behörighet krävs till alla svenska högskoleutbildningar och det är Examensbevis samt godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.

    Så, det du skriver i din fråga stämmer (i alla fall som behörighet ser ut nu). Behörighetskraven kan förändras och gör det ibland, dock har jag inga uppgifter om att behörighet inför psykologprogr.skulle ha planer på att förändras... :) Du kan ha koll på utb.till psykolog på de svenska lärosätena: se listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykolog