Chamsollah
    Hej!
    Jag går nu i nionde klass och kommer med största sannolikhet gå ut grundskolan med ca 330-335 poäng. Mina ambitioner är att efter gymnasiet kunna utbilda mig till antingen ekonom, jurist eller fastighetsmäklare. Men den första prioriteringen är Handelshögskolan i Stockholms kandidat program. Ekonomi linjen alternativt Samhällskunskaps linjen verkar vara de bästa programmen för att nå alla dessa tre behörigheter men jag lutar mer mot ekonomi programmet, fast sam går lika bra.
    Så nu är min fråga till er vilket program, inriktning och vilka specifika kurser ska jag välja för att kunna nå alla dessa tre behörigheter efter gymnasiet?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    HEJ,
    jättebra att du har höga betyg! Då har du stor chans att komma in på den skolan & det gymnasieprogram som du vill.
    Du vill kunna under gymnasietiden uppnå behörighet till Ekonom, Jurist, Mäklare samt till Handelshögskolan i Stockholm.
    Behörighet till Ekonomprogrammet och till Juristprogrammet är Grundläggande behörighet +
    Engelska 6, Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b.
    Behörighet till Mäklarprogrammet är Matematik 3b / 3c & Samhällskunskap 1b.

    Behörighet till Handelshögskolan i Sthm:
    Business & Economics är Grundläggande behörighet + Lägst betyg "C" i matematik 4, svenska 2, historia 1b, samhällskunskap 1b, engelska 6 och Moderna språk steg 3

    och till Retail Management är behörighet Grundläggande behörighet samt lägst betyg "C" i matematik 3, svenska 2, historia 1b, samhällskunskap 1b, engelska 6 och ett jämförelsetal på lägst 17 eller lägst resultatet 1,5 på Högskoleprovet.

    Om du vill under gymnasietiden uppnå behörighet till samtliga ovan nämnda utbildningar bör du välja Naturvetenskapligt program, Teknikprogrammet eller Ekonomi (inriktning Ekonomi).
    På samtliga program bör du lägga till Matematik 4 inom Programfördjupningar eller inom Individuellt val. På Teknikprogrammet behöver du, dessutom, lägga till en kurs Historia 1a:2.
    Ang. Moderna språk: om du började läsa ett Modernt språk i å k 6 på grundskolan & fortsätter läsa samma språk, då börjar du med steg 3 på gymnasiet. Om du började med ett Modernt språk i å k 8, börjar du med steg 2 på gymnasiet. Om du börjar med ett nytt Modernt språk på gymnasiet, börjar du med steg 1.

    Det är i princip möjligt att uppnå behörighet till alla de utbildningarna på samtliga högskoleförberedande gymnasieprogram. Svårt blir det på Estetiska programmet pga det ingår bara Matte 1b som är obligatorisk kurs och alla de övriga högre kurser i Matte behöver läggas till.

    Programplan på Samhällsvet.programmet finner du här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/SA.pdf
    och programplan på Ekonomiprogrammet - här
    http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf

    Jag hoppas att jag svarade på din fråga. I annat fall ber jag dig att återkomma.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV

    • : Tack så hemsk mycket för hjälpen, det gav mig betydligt mycket mer klarhet inför gymnasievalet. Jag har bara en liten fråga angående ditt svar, vad är skillnaden mellan Business & Economics och retail management programmen?
    • Julia : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. *L* ;-)
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej igen,
    Kandidatprogrammet i Business and Economics ger dig en bred utbildning i ekonomi med möjligheter att specialisera dig under det tredje och sista året mot två av någon av följande ämnen: Marketing, Accounting and Financial Management, Finance, Economics eller Management. Läs mer om utbildningen här: http://www.hhs.se/se/Education/BSc/BSc/Pages/default.aspx.

    Kandidatprogrammet i Retail Management ger dig en bra bas och förbereder dig för en karriär inom detaljhandel. Du kommer att få kunskap om ekonomiämnet generellt och specifik och avancerad kunskap om handel. Läs mer om utbildningen här: http://www.hhs.se/se/Education/BSc/BScN/Pages/default.aspx.

    Om du undrar över ngt. mer tipsar jag dig om att du får svar snabbare om du ställer en ny fråga till oss som EN NY FRÅGA och inte som en kommentar. Vi ser de nya frågorna först och prioriterar dem.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV