Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amira,

    det finns många olika typer av Ingenjörs-yrken. Kortare utbildningar finns inom yrkeshögskola. På högskolor-universitet är utbildningarna längre, mellan 3 och 5 år, som regel.

    Ingenjörs-utbildningarna inom yrkeshögskola är ofta 2-åriga; se några exempel, nedan:
    stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/arbetsmiljoingenjor-sky-skelleftea
    handelsakademin/anlaggningsprojektor-ingenjor-med-bim-kompetens
    teknikhogskolan/anlaggningsingenjor-vag-vatten
    hermods-yrkeshogskola/anlaeggningsingenjor-infrastruktur-stockholm

    • elev : Blir det enkelt för mig att studera i universitet ifall jag studerar kurser som jag behöver i folkhögskolan?
    • Milla : Du har i din fråga uppgett att du inte vill ha en "lång utbildning". Utbildningar till högskoleingenjör är i Sverige 3-åriga. Och utbilndinar som till civilingenjör - är 5åriga. Du frågar om det blir "enkelt" att studera på universitetet... först måste man komma in på en utbildning (lyckas konkurrera in sig på en utbildningsplats); sedan beror det på din motivation, hur mycket tid du lägger på studierna och dina förkunskaper. Ju mer du lär dig innan du börjar på universitetet, desto lättare borde det vara att studera på universitetet sedan.